Daňový systém

 

Kazachstánský daňový zákon se jmenuje: Закон Республики Казахстан от 10.12.2008 № 99-IV - Налоговый Кодекс РК 2009 года - Кодекс Республики Казахстан "О налогах и других обязательных платежах в бюджет" (viz. např. ru.wikisource.org)

Podle tohoto zákona, v platnosti od 1.1.2009, jsou v roce 2010:
daňové odvody právnických osob (daně z příjmů) u nesurovinového sektoru 20% a daň z přidané hodnoty (DPH) 12%.
Kazachstán má s řadou zemí (s 36-ti), včetně ČR, uzavřenou Smlouvu o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a majetku. Taková Smlouva má vyšší právní sílu, než ustanovení zákona, no její aplikace je včleněna do procedur, zákonem popsaných. Tyto jsou popsány v Části 2., Oddíl VII., Hlava 26., § 206 – § 220 zákona.
Nerezident, právnická osoba, podnikající v KZ prostřednictvím trvalého zastoupení (filiálka, spol. podnik apod.) platí kromě daně z příjmů 20% ještě daň z čistého přijmu 15%.
Nerezident, právnická osoba, mající příjem ze zdrojů v KZ a nepodnikající prostřednictvím trvalého zastoupení, platí kromě daně z příjmu 17,5% ještě:
- daň z dividendového příjmu 15%,
- pojištění podnikatelských rizik 10%,
- připojštění 5%,
- daň z příjmu z mezinárodních transitů 5%.

Postup uplatnění Smlouvy o zamezení dvojího zdanění při plném nebo částečném osvobození od placení těchto daní právnických či fyzických osob - nerezidentů je popsán v § 212 – § 216, postup při vracení přeplatků daní, včetně potřebných dokladů, jsou popsány v § 217 - § 220.

V praxi jsou tyto procedury velmi zdlouhavé a byrokratické.

DPH 12% je uplatňována na prodej zboží a služeb, je-li místem odbytu KZ, a na zdaňované dovozy. Bez DPH je vývoz, prodej drahých kovů mezi rezidenty, příjmy z mezinárodních transitů, prodej zboží ve zvláštních zónách a některé další zvláštní případy. Firmy, i zahraniční, s obratem do 255 000 dolarů ročně, DPH neplatí.

DPH se nerezidentům - právnickým či fyzickým osobám vrací. Vracení DPH je v zákoně popsáno v Části 2., Oddíl VIII., Hlava 37., § 272 - § 276 (jejich znění je velmi podobné znění § 80 - § 87 zákona č. 235/2004 Sb.). Opět ale platí, že procedura vrácení je zdlouhavá.

Podle ustanovení zákona je schéma vracení daně z přidané hodnoty následující:
- prokázání nároku na vrácení DPH,
- podání žádosti na daňový úřad s doklady o zaplacení daně,
- kontrola nároku na vrácení DPH daňovým úřadem,
- vrácení daně.

Daňový systém KZ není stále dostatečně přehledný (existuje řada předpisů a novelizací, které umožňují protikladný výklad). Zejména nízká je vynutitelnost placení daní, postup daňových úřadů je nesystémový. Pakliže se ale na někoho soustředí, vyvozuje přísné, někdy dokonce nepodložené důsledky.

V případě řešení konkrétní situace se doporučuje kontaktovat místní právnické firmy, ev.  i některé větší mezinárodní auditorské firmy, které zde mají zastoupení. Je nutné však ještě poznamenat, že zdaleka ne vždy se v běžné realitě podaří dosáhnout toho, co je uvedeno v zákoně.

© 2011 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode